Goede personeelsadministratie is erg belangrijk Het bijhouden van een goede personeelsadministratie is ontzettend belangrijk. Doet…
Belasting en wagenparkbeheer
Nieuw belastingplan positief voor wagenpark
Wist u dat uw wagenparkbeheer wellicht goedkoper wordt de komende jaren? Vanaf 2017 tot 2020 wordt een aantal belastingwijzigingen doorgevoerd. De bedoeling hiervan is om de autobelasting beter te laten aansluiten bij deze tijd. Deze belasting zou dan efficiënter, eenvoudiger en stabieler worden. Wat gaat er precies voor u veranderen? En wat is de invloed op uw wagenparkbeheer? Wij hebben het voor u op een rijtje gezet.
Wijzigingen bijtelling
Een van de wijzigingen die stapsgewijs doorgevoerd wordt, is de bijtelling. De belasting die u als leaserijder gaat betalen, kan in sommige gevallen flink omhoog of juist omlaaggaan. Voor leaseauto’s in de categorie 0 gram/km verandert er niets. De bijtelling blijft 4%. In de andere categorieën wordt de bijtelling 22%. In de meeste gevallen wordt deze belasting dus verhoogd. Heeft u echter een wagenparkbeheer in de categorie > 160 gram/km, dan gaat u vanaf 2017 3% minder bijtelling betalen. Deze belasting gaat dan omlaag van 25% naar 22%.
Aanschafbelasting omlaag
Ook de aanschafbelasting (bpm) gaat veranderen. Stapsgewijs wordt deze belasting afgebouwd met maar liefst 12%. Uiteindelijk is het de bedoeling dat u helemaal geen bpm meer hoeft te betalen wanneer u nieuwe bedrijfsauto’s aanschaft voor uw wagenparkbeheer. Ook de berekening van deze belasting gaat veranderen. Zo worden bijvoorbeeld de CO2-uitstootgrenzen voor dieselauto’s en benzineauto’s aangescherpt.
Schoner wagenparkbeheer wordt gestimuleerd
Bent u van plan om wagenparkbeheer milieuvriendelijker te maken? Dan profiteert u van belastingvoordeel. Waar auto’s zonder roetfilters vanaf 2019 zwaarder belast worden, krijgen volelektrische auto’s een fiscale stimulans. De ambitie van het kabinet is dat er na 2035 alleen nog maar auto’s worden verkocht die emissievrij rijden. Tot 2020 wordt volledig elektrisch rijden gestimuleerd. Echter, plug-in hybride auto’s verliezen hun belastingvoordeel. Vanaf 2019 zijn voor deze voertuigen de regels hetzelfde als een standaardwagen.
De hoofdlijnen van de wijzigen
Er gaat dus veel veranderen de komende jaren voor uw wagenparkbeheer. Om het allemaal een beetje overzichtelijker te maken, hebben wij de belangrijkste wijzigingen voor u opgesomd:
- De bpm (aanschafbelasting) wordt geleidelijk verlaagd met totaal 12%
- De motorrijtuigenbelasting voor alle personenvoertuigen wordt verlaagd met 2%
- De mrb voor vervuilende dieselvoertuigen gaat omhoog
- De bijtelling verandert voor de meeste voertuigen
- Fiscale stimulering van volelektrische auto’s, terwijl deze van plug-in hybride voertuigen vermindert
Wat betekenen deze wijzigingen voor u?
Afhankelijk van uw bedrijfsauto kan het dus zijn dat uw wagenparkbeheer goedkoper wordt. De kans dat u minder hoeft te betalen is echter zeer groot. Het toekomstige systeem voor de autobelasting verlaagt namelijk de kosten voor ongeveer 9 op de 10 voertuigen. Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) verwacht dat 90% van het wagenparkbeheer hierop vooruitgaat in 2020. Benieuwd geworden hoe deze wetswijzigingen invloed hebben op uw wagenpark? Schakel een specialist in wagenparkbeheer in. Zij vertellen u hierover graag meer.
Dit bericht heeft 0 reacties